Tuesday 29 December 2009

apa yang best dalam pukulan?

bg hamba,ada beberapa perkara yg best dalam pukulan ni. antaranya konsep makan gerak.bg mereka dari aliran buah pukul pasti akan memahami mksud hamba ni.bagi yang tak paham,meh sini hamba cuba terangkan.

bukanlah bermaksud hamba ni terlalu arif dalam permainan buah pukul ni tp just nk bagitau pe yg hamba tau je.konsep makan gerak ni ialah kita mula menyerang musuh sebelum serangan musuh sempat mengena kita.paham tak? hehe.lebih kurang camni la,misalnya musuh mahu menumbuk,kita hendaklah mula menyerang bila musuh start bergerak.maksudnye musuh baru nak keluarkan penumbuk,kita dah tumbuk dlu.ni leh dikatakan macam petua jugak la.hamba yang telah biasa dgn konsep makan gerak ni selalu menghadapi masalah apabila belajar silat lain.kerana kebanyakan silat lain akan makan musuh apabila serangan sudah dikeluarkan.tapi jangan salah paham,hamba bukan mahu mengutuk,ni hanya pendapat hamba.dan hamba juga pasti ada sebab mereka yang lain dari pukulan memilih konsep ni.dari pandangan hamba,mereka yang tidak memilih konsep makan gerak ni kerana ingin memupuk sifat berani dalam diri.selama hamba belajar silat yang bukan pukulan ni,hamba dapat rasekan lebih keberanian.silat yang hamba maksudkan ialah silat cekak.silat ni memang membuat hamba berani.nasihat hamba,belajar la silat sebanjak mane yang boleh.tapi belajar sampai pandai.janga sekerat jalan je.

konsep lapis dalam pukulan adalah salah satu keistimewaan berbanding silat lain.ada yang mengatakan pukulan ni berasal dari china kerana ada persamaan dengan win chun.tapi bagi pukulan dalam silat setiabakti,dikatakan berasal dari rumpun melayu.nak tau lebih lanjut tanye la mana2 guru pukulan ok?

3 comments:

syarius said...

salam...pie...pe khabo?? aku rindu dgn tumbukan ko yg keras tu..hahaha...ni aku syah...cg rizal ada wat group perbincangan pukulan di facebook...ko buak2 lah...ni aku bagi ko link dia...sng kita share2 maklumat.

syarius said...

http://www.facebook.com/profile.php?ref=profile&id=1284892368
(ni profile aku)
http://www.facebook.com/group.php?gid=37265631860
(ni profile pukulan-cg rizal hanya approve dia punya candidate jer)

Syafie said...

w,salam..ak knl la..de mase lapang,kongsi2 r pendapat ko kt blog ak yg srba daif ni