Sunday 13 February 2011

Cagar

pehal lak hal cagar ni de dalam blog ni?? dah nak tukar topik dari silat ke pengurusan wang ke?? jangan klik lain,,anda masih di blog Hanya Memandai..dan cagar ni bukan cagar hal nak pinjam duit..ni cagar dalam petua silat..

macam mana konsep cagar ni?? cagar ni boleh di ibaratkan macam kita bagi sesuatu untuk dapatkan sesuatu..ada betul?? nak maksud yang betul,,pegi rujuk kamus dewan..diri ini dah lama tak tengok kamus dewan..dulu time sekolah rendah selalu la guna nak cari maksud..time tu subject bahasa melayu terbahagi dua..satu penulisan,,satu lagi pemahaman..dalam pemahaman tu la yang selalu kena suruh cari maksud perkataan..sekian cerita tentang kamus dewan..kang lama-lama sangat cerita pasal kamus dewan,,tertinggal lak cerita tentang petua cagar ni..

dari segi maksud kita dah jelas dengar cagar ni,,tapi bagaimana pula dengan praktikal nye?? sebagai contoh,,bila musuh sepak layang ke arah peha,,maka kita cagar keting kita dan terus masuk menjamu selera dengan lauk muka,dada dan persenyawa..yang ni biasa kita tengok dalam tomoi..paham tak dengan ayat "terus masuk menjamu selera dengan lauk muka,dada dan persenyawa" bukan suruh makan "lauk" ni tau..makan disini maksudnya menumbuk atau menyepak..hehehe..saje je loyar buruk..tau tuan-tuan dan puan-puan semua paham..jangan marah ye..nanti den merajuk baru tau(eh,,gedik jugak aku ni)..ok,kita sambung..biasanya anggota yang kita cagar adalah anggota yang tidak membawa maut jika terkena serangan..sebagai contoh keting,tapak kaki,peha,tangan dan macam-macam lagi la..takkan la tak tau mana titik maut kat badan..cakap dah taraf guru,,mesti tau nye..if tak tau jugak,,refer text book biologi atau refer pada mana-mana sifu korang..tengkuk,leher dan persenyawa tak leh buat cagar tau!!! gilo namenya if buat anggota ni cagar..kalau tak ke liang lahad,,ke hospital bahagia yang berdekatan..jangan buta main..

ni jela petua yang tau..diri ini belum sampai taraf guru lagi..banyak lagi yang nak kena korek kat sifu ni..reunion ketiga nanti nak korek petua banyak-banyak..nak mintak sifu train kitorang main tongkat..lama tol tak main tongkat ni..asyik fokus tangan kosong je..bila dah mahir main tongkat leh main sundang/pedang dan parang..mahir main tangan kosong,,leh main keris,,pisau dan macam-macam lagi senjata yang kepanjanganya kurang 1 hasta..ni salah satu kelebihan buah pukul mat kelang..tu yang den jatuh cintan tu..pastu nak mintak ijazah kat sifu keilmuan Gayuman 3..pe tu Gayuman 3?? please visit this blog for more information..tu pun klo de rezeki

bereh..nak tau lebih lanjut petua cagar,,refer guru memasing..
Assalamualaikum...


Hanya Memandai...

No comments: